Se filmen fra en af de første kørsler med den færdige Hayabusa elektrisk motorcykel
Den elektriske motorcykel (Hayabusa)
For at forstå, hvad vi målretter os på i fremtiden, skal man vide, at flere end halvdelen af os, også jeg, er ivrige motorcyklister. Ja, selv min kone kører motorcykel. Jeg er også fanatisk road-race-kører, Så vores viden og passion, når det gælder motorcykler, er stor!
Men den vigtigste årsag til vores nye mål er den omstændighed, at der i Danmark ikke er afgift på eldrevne køretøjer, altså ej heller på eldrevne motorcykler. På nuværende tidspunkt er beslutningen om afgift på eldrevne køretøjer udsat, men i den politiske debat kan aflæses en vis velvilje til, at dette tidspunkt udsættes yderligere – og at afgiften på de eldrevne aldrig når den høje afgift, som de benzin- og dieseldrevne køretøjer har.
Desuden ser vi hos flere og flere en øget interesse for at erhverve sig et eldrevent køretøj, hos de fleste tænkes der på en el-bil, men eftersom man ifølge Danmarks Statistik i de senere år har oplevet en forøgelse af antal motorcykler (fra 2005 er der sket en stigning på 50,4 %), ser vi god grund til at interessere sig for netop eldrevne motorcykler. Af hver 10.000 danskere har 26 en motorcykel – og vi ’ligger’ således lige under Tyskland, som dog ikke har den høje afgift. Her har ud af 10.000 tyskere således 32 en motorcykel. Entusiasmen og interessen for motorcykler er altså i Danmark relativ stor.
Ydermere kender vi fra vores egen og andre motorcyklisters kørevaner, hvorledes motorcyklen ofte erstatter bil nr. 2, og således benyttes til og fra arbejde, ligesom mange også har motorcyklen og køreturene herpå som en glad fritidsfornøjelse.
Iblandt disse mange motorcykel-ejere ser vi, at der ligger en kundegruppe, som af både miljømæssige men også økonomiske årsager vil være interesserede købere af netop den eldrevne motorcykel.
Den elektriske motorcykel er under udvikling!
Med baggrund i alle disse erfaringer og med tanke på dette marked, er jeg i øjeblikket ved at omdanne mine egne to Hayabusa-motorcykler til at være eldrevne. Netop denne model er yderst attraktiv for mange – men dog i øjeblikket for bekostelig i benzinmodellen – og jeg har selv været yderst tilfreds med at køre på Hayabusa, bl.a. pga. dens driftsikkerhed, høje kvalitet, volumen, effektivitet og ydeevne.
Næste skridt vil dog være at ombygge andre eksisterende modeller og stel til el-drift.
Jeg har nu kontakter til forskellige leverandører af tilfredsstillende løsninger, når det gælder elmotor og batterier – og som kan imødekomme mine krav til præcision, ydeevne, kraft og pris.
Se filmen fra en af de første kørsler med den færdige Hayabusa elektrisk motorcykel